اجر و پاداش های ماه مبارک رمضان برای روزه داران

ماه مبارک رمضان دارای اجر و پاداش های بی شماری است که نمیتوان در چند برگه از کاغذ آن را نوشت بنا در این قسمت به گونه کوتاه روی اجر و پاداش آن اشاره میگردد. حضرت پیامبر «ص» میفرماید: ” بهترین و برترین صدقه و احسان آنست که در ماه مبارک رمضان انجام گیرد. ” ( رواه الترمذی )

حضرت پیامبر «ص» میفرماید: ” هر کس در ماه رمضان بر اساس ایمان و امید اجر و پاداش به نماز قیام کند ؛ گناهان پیشین او بخشیده میشود . ” ( متفق علیه )

حضرت پیامبر «ص» میفرماید: “نماز های پنجگانه و نماز جمعه و ماه رمضان تا ماه رمضان آینده – اگر از گناهان کبیره دوری شود – بقیه گناهان را پاک و بی اثر می نمایند. ” (رواه مسلم)

حضرت پیامبر «ص» میفرماید: “روزه و قرآن روز قیامت به شفاعت برای انسان بر می خیزند . روزه میگوید: پرودگارا روز ها من مانع خوردن و آشامیدن او می شدم. قرآن هم میگوید: من هم شبها را مانع از خواب او می گردیدم ؛ پس شفاعت ما را در مورد او بپذیر. ” (رواه احمد والنسایی)

حضرت پیامبر «ص» میفرماید: “عمره در ماه رمضان با حج نمودن به همراه من همسان است. ” (متفق علیه)

حضرت پیامبر «ص» میفرماید: “بهشت را درب ایست که آن را « ریان » گویند : که در روز قیامت روز داران از آن درب وارد بهشت میشوند ؛ و دیگران را از آن راه نمی دهند ؛ و صدا میزنند که : روزه داران کجایند ؟ و همه آنان بر می خیزند و به جز آنان کسی دیگر از آن درب وارد بهشت نمیگردد ؛ و پس از وارد شدن شان درب را می بندند . ” ( متفق علیه )

حضرت پیامبر «ص» میفرماید : ” روزه وسیله محافظت از آتش است ؛ همچنان که شما در جنگ لباس زره و ضد شمشیر بر تن میکنید . ” ( رواه احمد )

حضرت پیامبر «ص» میفرماید : ” روزه بگیرید تا تندرست بمانید . ” ( رواه ابن السنی و ابو نعیم )

آن چنانکه در فوق تذکر رفت اجر و پاداش ماه مبارک رمضان بی شمار بوده نمیتوان آن را در چند برگه از کاغذ گنجاند . روی هم رفته به گونه مختصر با استناد به حدیث های فوق میتوان نوشت که ثواب انجام دادن هر عمل نیک در این ماه نسبت به سایر ماه های سال اجر و ثواب بیشتر دارد . در یکی از احادیث پیامبر بزرگ اسلام «ص» روزه را به لباس زره تشبیه نموده است یعنی روزه در حقیقت زره در برابر گناهان است که مانع سرایت گناهان به انسان مومن میگردد و مسلمانان را از شر گناهان کبیره و صغیره در امان نگهمیدارد . در قسمتی دیگری از این حدیث روزه را رسول گرامی «ص» به وسیله محافظت از آتش تشبیه مینماید . یعنی روزه وسیله ایست که یک انسان مسلمان را در مقابل آتش جهنم محافظت میکند . صحتمند بودن خود یک نعمت بزرگ الهی است که حتی انسانهای غیر مسلمان نیز آرزوی آن را دارند پس این رمضان است که انسان مسلمان را صحتمند و تندرست نگهمیدارد . روزه باعث فلاح و رستگاری مسلمانان در هر دو دنیا میگردد.

نظرات

مطالب مرتبط

در رمضان برای حفظ سلامت وجود چه باید کرد؟

رمضان امسال در نیم کرۀ شمالی در طولانی‎ترین روزهای سال و گرمترین روزهای تابستان تصادف …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading