تأثير محيط بالای انسان

يكى از امورى كه زمينه‏ ساز سعادت و كمال انسان در دنيا و آخرت است، داشتن محيطى سالم و امن است، كه انسان بتواند در پناه آن، به تربيت جسم و جان خويش بپردازد و اصولاً يكى از وظائف مهم بشر كه حفظ جان است، جز با زيستن در محيط سالم و زيبا امكان‏پذير نيست.

بدين سبب شرط اوليه داشتن روحى سالم، جسم سالم است و جسم سالم نيز فقط زمانى حاصل مى‏شود كه انسان از محيط زيست طبيعى سالم و دلگشا بهره‏مند باشد. محيط زيست طبيعى سالم تأثير شگرفى بر روح و روان آدمى دارد.

اگر در باره انسان ها صد ها و هزار ها جلد کتاب نوشته کنیمهنوز هم بسنده نخواهد بود. اما در این مقاله میخواهم به گونه مختصر و فشرده در رابطه به تأثير محيط زيست سالم بر انسان بنویسم.

به صورت کل انسان ها دارای دو “من” هستند. یکی من ظاهری و دوم من نهان شده در درون انسان هاست.

من ظاهری قسمی که از نامش هویداست مربوط به ظاهر انسان میشود به گونه مثال نام های اشخاص احمد، محمود و غیره… اعضای بدن: مثال روی و چهره، دست و پا، چشم ها و دهن، گوش ها لب ها، خلاصه هر آنچه که ظاهرا آنرا میبینیم، میشنویم و حس میکنیم.

تشخیص انسان ها از من ظاهری بسیار کار سخت است و روان شناسان هم در شناخت انسان با وجود داشتن تخصص و مطالعه وافر در این زمینه، توانسته اند به قدر بسیار ناچیز در باره انسان معلومات دریابند و از روی مطالعه یی که در زمینه انسان شناسی کرده اند، انسان ها را تشخیص دهند.

اما چیز دیگری که همه انسان ها را بیشتر افسون خود کرده و سال هاست در جستجوی شناخت بهتر آن هستند، من نهان شده در درون انسان هاست. من نهان شده را میتوان با یک درخت در نهان انسان ها تشبه کرد همان قسم که درخت دارای ریشه، تنه ، شاخچه های خورد و بزرگ، برگ های خورد و بزرگ، تغیر در چهار فصل از لحاظ ظاهری و باطنی … وغیره است، انسان ها هم در درون خود همین گونه هستند و این خواص ارتباط مستقیم به محیطی که انسان در آن بزرگ میشود میباشد. در حقیقت انسان ها در همان محیطی که بزرگ میشوند تمام واقعیاتی که در همان محیط صورت میگیرد در مغز انسان درج میشوند.

اگر انسان ها در محیطی که در آن جنگ، برادر کشی، خانه ویرانی ظلم، فساد اخلاقی، تجاوز خشونت های فزیکی، خشونت های روانی، خشونت عاطفی خلاصه انواع و اقسام خشونت ها… وغیره موجود بوده زندگی کنند، همان خواص خشونت در ذهن شان ناخودآگاه ثبت میشود و در هنگامی که در محیط صلح میخواهد زندگی نماید خشونت های که در ذهن شان درج شده که متاثر از محیط است، از خود آنرا در جامعه عرضه میکنند.

همچنان این را باید یاد آورشد، کسانی که تلخی و شرینی زندگی را به تجربه کرده اند در محیط های مختلف تصامیم مختلف میگیرند و همیشه به منافع و مقاصد خود می اندیشند. و این هم متاثر از محیطی است که انسان ها در آنجا به بلوغیت رسیده اند.

امید واری ها وجود دارد انسان های که در محیط جنگ بزرگ میشوند و من درونی و بیرونی شان متاثر از جنگ و بی عدالتی هاست به طور نسبی قابل درمان میباشد.

نظر به گفته های فوق نتیجه میگیریم که، انسان ها باید در محیطی بزرگ شوند که صلح و امنیت برقرار باشد تا من ظاهری و من درونی خوبتر تربیت شوند، تا مانع بروز انواع خشونت ها در جامعه باشد. چونکه خشونت حاکم در جامعه تاثیر مستقیم بالای روان انسانها داشته و روان انسان را زیر فشار قرار میدهد.


نویسنده: فرهاد “امانی”

نظرات

مطالب مرتبط

درمان زود انزالی و سستی کمر در مردان

این معجون جز یکی از مقوی ترین و بهترین داروهای گیاهی می باشد که اثرات …

Discover more from سیاح‌آنلاین

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading